Terug

Bericht: Meten Geluidsbeleving Vliegtuigen

Vliegbasis Eindhoven gaat de geluidsbeleving van omwonenden bij vertrekkende vliegtuigen meten. Dat gebeurt met een pilot die plaatsvindt van maandag 20 tot en met zondag 26 augustus. Ryanair maakt in die week wisselend gebruik van 2 zogenoemde klimprofielen. Alleen vliegtuigen van Ryanair doen mee met het onderzoek.
De pilot komt voort uit de masterclasses, die eerder dit jaar zijn gehouden op de vliegbasis Eindhoven, om de overlast door vooral vertrekkende vliegtuigen te verminderen.

Klimprofielen
Het klimprofiel dat een vertrekkend vliegtuig vliegt kan invloed hebben op de geluidsbeleving. Er zijn 2 klimprofielen: NADP1 en NADP2 (NADP = Noise Abatement Departure Procedure, een startprocedure om de ervaren hinder te beperken).
De procedures richten zich op het verminderen van de geluidniveaus, dichtbij de luchthaven (NADP1) of juist wat verder weg (NADP2).
Het verschil tussen deze profielen wordt vooral bepaald door het moment waarop de piloot na het opstijgen begint met versnellen. In een deel van de omgeving heeft deze keuze invloed op de hoogte waarop een vliegtuig passeert en de snelheid waarmee het vliegt. Hoewel het klimprofiel niet de enige bepalende factor is voor de geluidservaring op de grond, is het voor u als omwonende interessant om het verschil te beleven.
Júíst omdat u niet weet welk profiel het vliegtuig vliegt.

Alle betrokken bewoners in Achtse Barrier kunnen meedoen.
Lees meer hierover op www.defensie.nl/klimprofielen. Daar vind je ook de online-vragenlijst.
» Meer informatie..
|
(1 Stem)



Geen reacties gevonden..