Terug

Bericht

Verslag “Geen vluchten na elven” over 2016

In totaal waren er 552 vluchten na 23.00, van militair en burgerluchtvaart gezamenlijk. Dit zijn alle vluchten dus zowel dalend als stijgend, al zullen er weinig stijgende na 23.00 geweest zijn, omdat dat voor burgervluchten verboden is.
Aansluiting op de data van geluidsnet is niet mogelijk omdat dat alleen 1 zijde van de aanvliegroute registreert. De bijgevoegde data komen uit de computer van klaas Kopinga, die vanuit de vluchtregistratie op internet, alle vluchten telt.
Gemiddeld waren er ca. 1,5 per dag. Dit is veel minder dan de gemiddeld 3 per dag, die in het kamerbesluit als grens wordt gehanteerd, waarboven Eindhoven Airport een groeistraf krijgt van 1500 vliegbewegingen in het opvolgende jaar. Daarvan is dus geen sprake.
Van de 552 zijn er ca. 425 tussen 23.00 en 23.24. Daarna zie je het aantal fors terugzakken, na 23.36 zijn er in totaal nog ca. 60 vliegbewegingen geweest, dat aantal is eigenlijk te verwaarlozen en betreft grotendeels vertraagde vluchten, omdat er door de acties vanuit de omgeving niet meer na 23.30 gepland mag worden.
Het is in het tweede halfjaar veel drukker geweest dan het eerste halfjaar (330 vs 220) . De verklaring daarvoor is bijna zeker de zomerdrukte in juli en augustus. De spreiding over de 5 blokken van 12 minuten na elf uur is redelijk gelijk (let op, de verticale schaal van het 1e vs het 2e halfjaar is niet gelijk, dus optisch lijkt dat anders)
Ik heb geen vergelijkingsgegevens over 2015 en voorgaande jaren, maar de indruk is dat het aantal vluchten na 23.00 zowel qua omvang is afgenomen, als dat de vluchten dichter na 23.00 plaatsvinden, cq dat de aantallen vluchten na 23.30 ook fors is teruggelopen.
Per saldo mag worden geconcludeerd dat de acties vanuit omwonenden effectief zijn geweest met betrekking tot het terugdringen van de overlast na 23.00. Maar ook, eerlijk is eerlijk, dat Eindhoven Airport zich redelijk gedraagt in het terugdringen van de hinder na 23.00. Zij hadden tenslotte ruimte voor een bijna dubbel zo groot aantal vliegbewegingen na 23.00 zonder strafport en ze mogen formeel zelfs gaan tot een maximum van gemiddeld 4 per dag, al zou ze dat dus door de strafport wel zeer doen in hun voorgenomen groeitempo. In dat opzicht werkt de regeling dus wel.
Geen vluchten na elven

Geen reacties gevonden..